Тенденції популяризації музеїв
Все про основне
- Що таке музей?
- Для чого він потрібен?
- Навіщо його популяризувати?
(1) «Музей - це культурно-освітній, науково-дослідний заклад, призначений для вивчення збереження та використання пам'яток природи, матеріальної та духової культури ,прилучення громадян до надбань національної і світової історико-культурної спадщини».
Якщо говорити зрозумілою мовою, то музей -це культурний простір, який дає нам доступ до минулого, прекрасного й цікавого завдяки тому, що виставляє на огляд свої колекції. Такі колекції є дуже різноманітними, наприклад: від історичних артефактів давніх часів до ювелірної колекції чи зібрання сучасного мистецтва.
(2) Оскільки кожен музей має свою власну фондову колекцію, саме вона визначає його профіль. Відтак вони поділяються на : історичні , краєзнавчі, художні, меморіальні... Тому кожен охочий , відповідно до своїх зацікавлень може відкрити для себе багато нового .
Музеї дуже часто проводять різні заходи та інтерактивні екскурсії, тому вони також постають як спосіб організації вашого дозвілля.
Музеї є практично у кожній країні світу і це не даремно. Саме вони можуть розказати історію того чи іншого краю, його видатних діячів чи героїв, показати мистецтво країни та її здобутки. Іншими словами , музей- це візитівка країни, і саме вона зберігає усе те , про що ми можемо забути або навіть не здогадуватись.
(3) Музей є складовою сучасного світу та його соціокультурного простору. Оскільки він вивчає ,зберігає та експозиціонує певні тематичні колекції , для того щоб їх побачили люди музею необхідно залучати відвідувачів.
Саме завдяки відвідувачам заклад може розвиватись і приносити більше користі своїй державі.
Чому важливо залучати відвідувачів до музею й на які категорії вони поділяються ?
Музей - це вже не склад, де все тихо припадає порохом, не комора накопичених протягом попередньої історії речей, котрі чомусь мають бути в кожної держави, не старенькі бабусі ,які слідкують ,щоб ви не шуміли ,нічого не торкались й навіть не дихали на експонати.
У наш час, він є інтелектуально-культурним центром, своєрідним відкритим для всіх клубом, куди люди абсолютно різної вікової категорії можуть прийти, щоб усебічно розвиватися , спілкуватися й чудово проводити час.
На жаль не всі про це знають, у людей залишилась стереотипна думка, що музей це скучно і лише для спеціалістів певної сфери ,які приходять туди щоб поповнити свої знання.
Саме тому однією з найважливіших місій музею є його популяризація. Щоб бути візитівкою міста чи країни ,стати важливим осередком освіти й навчання, забезпечити доступ до національної культурної та природної спадщини людям різного фаху та віку , музей повинен мати відвідувачів.
Є чотири головних категорії у мотиваціях людей, які йдуть у музей - соціальна, інтелектуальна, емоційна і духовна.
Перша категорія - соціальна мотивація. Люди приходять сюди тому, що це одне з найвизначніших місць у певному місті чи регіоні .До прикладу: « Я приїхав у Львів - я маю побувати у Національній галереї мистецтв . Це спосіб гарно провести час, особливо із друзями та родиною.»
Інтелектуальна мотивація - гості приходять для того, щоб навчитися. Навчитися самим або заохотити до навчання дітей. Це історики, критики, люди з професійними чи академічними інтересами. « Ось учора я був у Софійському соборі - і якби я мав інтелектуальну мотивацію, я би цікавився датами і сенсом речей, які там побачив.»
Третя мотивація - емоційна. Люди з емоційною мотивацією хочуть ВІДЧУТИ минуле, отримати чуттєвий досвід. «Якби я пішов у Софійський собор, керуючись емоційною мотивацією, я би насолоджувався гарними речами у приємному середовищі.»
Четверта категорія - духовна мотивація. Ці люди хочуть від'єднатися від матеріального і поринути у духовне, хочуть стимулювати власну творчість від спокійного споглядання. І музей - те місце, де ці люди можуть "перезарядити свої батареї". Дуже мало людей має духовну мотивацію - лише кілька відсотків відвідувачів.
Аналізуючи ці категорії, музеї повинні правильно проробити стратегію популяризації.
Формування позитивного іміджу музею як спосіб його популяризації
Для того , щоб музей користувався великим попитом , його працівники повинні зрозуміти потреби своїх споживачів, розробити низку послуг, які мають високу споживчу цінність та грамотно їх прорекламувати. Відповідно це створить певний позитивний імідж закладу серед його відвідувачів та потенційної цільової аудиторії.
Отже, формування цього іміджу включає в себе:
- Залучення спонсорів та меценатів. Якщо музеєм опікується чи спонсорує відома й авторитетна особистість люди захочуть дізнатись про такий музей більше ,а також відвідати його.
- Організація різноманітних благодійних акцій.
- Літературні та мистецькі вечори - зустрічі з видатними діячами культури.
- Дні відкритих дверей - з нагоди дня міста , певного свята чи урочистої дати.
- Акції для певних цільових груп ( студенти , сім'ї, пенсіонери, інваліди...)
- Проведення актуальних виставок , тематичних конференцій .
Чим більше гучних подій відбуватиметься в музеї , тим більше людей про нього дізнається, а також сформується відповідний імідж.
Важливо також грамотно прорекламувати такі заходи . Це можна зробити прямо чи опосередковано через розміщення реклами у соціальних мережах, публікаціях у виданнях, рекламні постери та анонси в засобах масової інформації, вказівники на вулицях, що показували б напрямок до музею ,тощо.
Для того щоб відвідувачі вирішили скористатися послугами музею, слід в першу чергу надати якомога більше інформації про себе. Завданням музею є забезпечити потенційного відвідувача матеріалами, які допомагають побачити та уявити собі музейний продукт. Рекламні плакати, буклети, журнали, анонси, календарі, проведення виставок, експозицій, зустрічі з цікавими особистостями, різноманітні презентації, зовнішній вигляд закладу та працівників, інформація про додаткові послуги, які пропонує музей, все це сприяє формуванню позитивного іміджу та бажанню завітати до музею , дізнатися більше про рідний край та збагатити себе духовно. Бажано, щоб рекламний матеріал був проілюстрований фотографіями пропозиції та закладу.
Які тенденції найкраще допоможуть популяризувати музей в ХХІ столітті?
Надзвичайно важливим у представленні музейного закладу широкому колу потенційних відвідувачів є використання засобів масової інформації і перш за все - це мережа інтернет.
У кожного музею в ХХІ столітті повинен бути свій сайт із загальною та детальною інформацією про музей. Він відіграє важливу роль у формуванні першого враження майбутнього відвідувача ,адже саме через сайт людина теоретично ознайомлюється з закладом й дізнається ,що він може їй надати.
Тут може бути представлений невеличкий віртуальний тур по залах музею ,щоб ще більше викликати зацікавленість у публіки. Також це створить позитивний імідж й покаже ,що музей зробив крок у майбутнє та широко використовує сучасні технології у своїй роботі.
Популяризацію заходів та проектів музею у наш час важливо здійснювати через соціальні мережі. Вони дозволяють відвідувачам висловити свої побажання та задати питання, а також отримати своєчасні відповіді, взяти участь у житті музею як в його стінах, так і за його межами. Використання можливостей соціальних мереж робить сучасний музей відкритим, доступним і привабливим, розширює його функції, привертає молодіжну аудиторію. Якщо музей вдало розвиває свої сторінки у соцмережах, долучається до популярних флешмобів або створює власні, використовує цікаві хештеги то шанси , що про нього не лише дізнаються, а й зацікавляться ним сильно підвищуються.
Телебачення -це ще один спосіб поширення інформації про музей та його діяльність. Реклама є одним із засобів впливу на свідомість кожного індивіда, вона формує суспільну думку про заклад.
Дослідження, неодноразово проведенні західними психологами, показують, що реклама часто показана на телебаченні, автоматично входить у підсвідомість телеглядача, спонукаючи його до певних дій.
Висновки
Отож, ми з'ясували, що музей це - культурний простір, який дає нам доступ до минулого, прекрасного й цікавого, постає своєрідним відкритим для всіх клубом, куди люди абсолютно різної вікової категорії можуть прийти, щоб усебічно розвиватися , спілкуватися й чудово проводити час.
Для того щоб відвідувачі вирішили скористатися послугами музею, слід в першу чергу надати якомога більше інформації про нього та його діяльність, тобто популяризувати музей серед широких мас населення.
Найбільш вдалий результат у наш час дає представлення музею за допомогою засобів масової інформації, такі як: соціальні мережі , власний інтернет сайт або блог, телебачення, газети й журнали, а також шляхом створення відповідного позитивного іміджу музею.